Wie ben ik, om briljant te zijn, prachtig, talentvol, fantastisch?
Maar wie ben jij om dat niet te zijn?
"Return to Love", Marianne Williamson

Doelen stellen

Doelen stellen
Al voorzitter van WOW!, wij ondernemende vrouwen Vechtdal
mocht ik gisteren aftrappen bij de workshop doelen stellen. Een workshop hoe je
als ondernemer je doelen helder stelt en de kans op het bereiken van je doelen,
aanzienlijk vergroot. Deze inspirerende workshop werd gegeven door Jan stevens
van De steven.

Veel ondernemers vinden het lastig om hun doelen te behalen.
Ze hebben een bepaalde omzet voor ogen en stellen zich dit als doel. Gedurende
het jaar blijkt dat het best lastig om deze omzetdoelstellingen te behalen.
Medewerkers raken hierdoor gedemotiveerd. Er wordt gekeken naar de economie die
niet meewerkt, er wordt gekeken naar de klanten die maar niet willen komen, er
wordt gekeken naar het koopgedrag wat veranderd is. Maar dit zijn allemaal
zaken waar ondernemers maar bijzonder weinig invloed op hebben. Waar we wel
invloed op hebben is ons eigen gedrag en dat van ons team. (cirkel van invloed
van Stephen Covey).

Omzetdoelen verhogen
Wat ondernemers dus wel kunnen doen, is kijken waar we zelf direct invloed
op uit kunnen oefenen. Om je omzetdoel te verhogen, kun je concreet terugkijken
wat je aan producten of diensten moet verkopen om die omzet te behalen. Om
vervolgens terug te rekenen hoeveel offertes je hiervoor moet maken en hoeveel
contactmomenten heb je nodig om dat aantal offertes te kunnen maken. Waar je
dus concrete invloed op uit kunt oefenen, is het aantal contactmomenten dat je
als ondernemer wilt hebben.

Koude acquisitie makkelijk maken
Uit de praktijk blijkt dat veel ondernemers hier juist moeite mee hebben.
Het contact aangaan met mensen die jij mogelijk als klant ziet. Ergens hebben
we het idee dat we deze mensen lastigvallen of iets aan willen smeren. Als je
weet welke gedachten jou belemmeren in het benaderen van potentiële klanten,
dan kun je deze vervangen voor meer positieve gedachten.

Jezelf ontwikkelen om doelen te halen
Ooit stelde ik een groep verkoers van een sportwinkel de vraag: Waarom ben
je ooit begonnen als verkoper?”Het antwoord dat ik kreeg was: “omdat ik graag
mensen wil helpen”. Waarom zou dat nu ineens anders zijn. Je wilt nog steeds
mensen helpen. En daar verdien je geld mee. Dat is een heel ander uitgangspunt
dan dat je iemand iets wilt aansmeren. Nee, je wilt iemand oprecht graag
helpen. En dat voelt een klant. Werken aan je eigen persoonlijke ontwikkeling,
is een waardevolle bijdrage aan jouw functioneren en het behalen van jouw doelen!

  • Healing for horses and Pets Margrit Coates

    In september 2020 komt Margrit Coates speciaal weer naar Nederland om een driedaagse workshop te geven over het helen van en communiceren met paarden. Tevens geeft ze een eendaagse workshop …Lees verder »
  • Oefenen met grenzen voor leidinggevenden

    Een somatisch besef van grenzen Een leidinggevende heeft op twee manieren te maken met grenzen. Het aangeven van eigen grenzen, dat onder druk van tijd en organisatiedoelen niet altijd makkelijk …Lees verder »
  • Boosheid in teams

    Boosheid is een van de basisemoties van de mens en ontstaat bijvoorbeeld doordat iemand over je grens is gegaan, wanneer je het gevoel hebt dat iets niet loopt zoals je …Lees verder »
  • Provocatief coachen met paarden

    Het provocatief coachen kan ingezet worden wanneer mensen zichzelf saboteren, dwarszitten en geen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen situatie of probleem. Het is een methode die de mensen bewust verwart …Lees verder »
  • Teamcoaching; Doelen en vormen

    Wat is het eigenlijk en met welk doel coachen we teams? Wanneer we het hebben over het coachen van teams dan hebben we het niet over het gezellige teamuitje met …Lees verder »

Wilt u op de hoogte blijven van informatie over paardencoaching of managementtopics, schrijft u zich dan in voor de nieuwsbrief.U kunt deze op ieder gewenst moment weer opzeggen.

Menu